Varlık Yayınevi
     
 
  Blog
   
Anasayfa Tarihçe Varlık Dergisi Kitaplar İletişim Yardım
Kullanıcı Girişi  (Üye Ol - Şifremi Unuttum)
Yaşar Nabi Nayır
Varlık Ne İçin Çıkıyor
Künye
Varlık'ta Bu ay
Varlık Dergisi İçeriği (son 9 yıl)
Abonelik
Yaşar Nabi Nayır Ödülleri
Varlık Dergisi 'eurozine' üyesidir
Dergi Satış Noktalarımız

EYLÜL 2016

Çizgiyorum – G. Öykü Doğan Sayfa:2
Olağan ile Olağanüstünün Kavşağında Edebiyat – Gökhan Yavuz Demir Sayfa:4
Kriz ânında politikayı edebiyat olarak okuyabilir miyiz? Eğer kargaşası, muhasebesi tutulamaz denli çok ihanet, işkence ve fedakârlığıyla İngiltere’deki yaklaşan iç savaşı öngörerek, içinde yaşadığı toplumu bütün çalkantılarıyla anlatan ve bunu da tutkularının kölesi insan ruhunun bilinemez iniş çıkışlarıyla kanaviçe gibi işleyen Shakespeare iseniz neden olmasın!
İnsan Olmak Krizi Karşısında Edebiyat – Selçuk Orhan Sayfa:7
Cemaat, yıllardır içimizdeydi. Özellikle 2000’lerden sonra bu örgütle temas etmemiş ya da karşılaşmamış birilerine rastlamak zordur. 80’ler ve 90’larda da bu örgütün büyümesi, devlet kurumlarına ve özel kurumlara sızıp genişlemesi “herkesin bildiği sır” gibi bir şeydi. Öyleyken hem Cemaat’in içinde hem de dışında sürüp giden bu sistemli körlüğü neye borçluyuz? Öldürülen birkaç gazeteci, birkaç demokrasi savunucusu ve namuslu devlet adamı dışında niçin kimse ayağa kalkmadı?
Zor Zamanda Dil ve Edebiyat – Şeref Bilsel Sayfa:13
Yaşanılan sert, gerilimli gelişmeler önce dile gelir, kenarda kalmış sözcükleri merkeze iterek gelir: Haşhaşi, himmet; bazen farklı kulvardaki sözcükler yer değiştirir: Paralel (geometri alanından, siyasal alana), okyanus ötesi (coğrafi alandan siyasal alana), Metastaz (tıp alanından siyasal, sosyolojik alana); F Tipi (cezaevi teriminden sosyal örgütlenme terimine). Bazı sözcükler de anlam genişlemesine uğrar: Reis, ağbi, abla, imam, hizmet, şehit, külliye, cemaat, nöbet…
Kim Ne Anlatacak? – Korkmaz Alemdar Sayfa:17
Uçurumun kenarından, kıl payı bile olsa, döndük. Dindarları dost zannedenlerin, “dinsizler” sayesinde paçayı kurtardıkları gerçeği dikkate alınırsa yapılacak işler basittir. Önce yaratıcılığın gereksinim duyduğu özgürlük ortamının kurulması gerekir.
Kriz ve Sinema – Aydın Çam Sayfa:20
12 Eylül 1980’de gerçekleştirilen askerî darbe, bir dönemi bütün entelektüel yaşamıyla birlikte geri dönülemez biçimde sona erdirdi. Yönetmenlerin sinema dergileri aracılığıyla örgütlendiği, sinema estetiği, biçimi ve içeriği hakkında enikonu tartıştığı, yazarlık hatta yayıncılık yaptığı bir dönemdi bu. Sinema çalışmaları bakımından henüz yakalayamadığımız, muhtemelen de asla yakalayamayacağımız bir noktadaydı bu insanlar.
Seçme Şiirler – Haydar Ergülen Sayfa:24
Memet Fuat derlediği seçme şiirler kitabına, Cahit Külebi (Adam Y., eylül 1997), şaşırtıcı şey, “Tokat’a Doğru” şiirini almamış. Dediğim gibi çok şaşırdım. Oysa Tokatlı bir ozan olarak da adlandırılmasında bence hiç beis olmayan Cahit Külebi, onca güzel şiirinin arasında en güzellerini de Tokat için yazmıştır.
“Kırmızı Saçlı Kadın”da Anlatıcının “Oynaklığı” ve Kurmacanın “Gerçekliği – Tamer Kütükçü Sayfa:30
Sesi –imkânların tümünü zorlayarak– azami derecede elinde tutan anlatı kişisinin, kendisini “oldukça otoriteli” bir anlatıcı konumuna taşımak suretiyle, metnin üretiminde kilit bir noktaya yerleştiği açıktır; ama bundan belki de daha kayda değer olan, anlatının varsayılan yazarı ile arasında olan mesafeyi de bu suretle iyice açmasıdır.
Brontë Kardeşlerin Bilinmeyen Hikâyeleri – Deniz Hasırcı Sayfa:34
Charlotte’un ölümünden sonra eşi tarafından bir koleksiyoncuya satılan kitaplar, şair Amy Lowell’ın eline geçmiş ve buradan 1925’te Harvard Üniversitesi Houghton Kütüphanesi’ne bağışlanmıştır ve bugün de orada korunmaktadır. 200 yaşındaki bu ufak kitaplar, günümüzde oldukça narin durumda.
Ah Kadın (Şiir) – Ahmet Telli Sayfa:36
Toz Bile Değilken (Şiir) – Hüseyin Peker Sayfa:38
Yabancı – Miray Çakıroğlu Sayfa:39
Yabancıyı yabancı olarak işaret ettiğimizde, birlikte oluşturduğumuz topluluğa mensubiyetini de kabul etmiş oluruz. Bu topluluğa mensubiyeti, birtakım kendine özgü niteliklerle belirlenmiş olsa da yabancı topluluğun dışında değildir, bir parçasıdır onun. Yabancının varlığı bahçedeki düzensizliktir.
Başlayan ve Biten Gün – Feridun Andaç Sayfa:42
Henry Miller, benim eğlenceli yazarlarımdandır. “Cinsellik Dünyası” kitabını okurken de bu yanının açıklığını görmüştüm. Gene de Anais Nin’in yazdıklarına ona tercih ederim. Bizde o ayarda (cesarette) yazabilen bir kadın yazar yok. Peki erkeği var mı? Ne gezer!
Aşka Dair Çeşitlemeler (Öykü) – Atilla Birkiye Sayfa:46
Kırık Sone (Şiir) – Soner Demirbaş Sayfa:47
Düğün Konvoyunun Arasında Sıkışmak (Şiir) – Emel Kaya Sayfa:49
Felsefe Tarihinde Antisemitizim ve Sünnet – Mehmet Mansur Sayfa:51
Sünnet “meydana gelmeden meydana gelmiş” “bir hiç-olayının garip gelişimi” (Cir., 2 periyod) olarak düşünülür Derrida tarafından. Kendisinin hatırlamadığı ama alınan derinin geri kalan bedenin tümünü her an sızlamasını sağlayabileceği kadar derin bir biçimde onu hatırlayan bir “olay”. Onun ötekinin hayatının hayaletine dönüşmüşlüğünü hatırlayan ve bunu ona hatırlatan bir “olay” olarak sünnet.
Behzat Ay’ın Öykü Dünyası – Hülya Soyşekerci Sayfa:57
Acının, hüznün içinde kendi doğallığı ile akan hayat… Behzat Ay’ın öykülerinde bu gerçek var; akıp giden hayatın dinamizmi… Hayattan kesitler, açık uçlu metinler, tanıklıklar, gözlemler, izlenimler, dönemin izleri…
Nedim Gürsel ile Söyleşi – Gürler Akdora Sayfa:61
Hayal gücü ve sözcükler bir yazarın yaratıcı dünyasını oluşturur. Kurduğu cümlelerse üslûbunu. Bir edebiyat yapıtını bunlarsız düşünemeyiz. Yalnızca kurmaca yapıtlarımda değil, gezi yazılarımda, hatta eleştiri ve incelemerimde de kendi üslûbumu oluşturmaya çabaladım. Andığın “Paris Yazıları” adlı kitabımsa dünyanın sanat ve kültür başkenti özelliğini hâlâ bir ölçüde koruyan Paris’te izlediğim etkinliklerin izdüşümüdür.
Muzaffer Buyrukçu’yu Tanıyor musunuz? – Şengül Can Sayfa:66
Buyrukçu’nun dış gözlemle iç gözlemi orantılıdır. Yazar derdini insanın doğa, çevre, mekân ile kurduğu ilişkide yansıtmıştır daha çok. İnsanı mekâna, mekânı zamana, zamanı da varoluşa eklemler. Parçalardan bir bütünlük çıkartır. Kesitlerden bir panorama yaratır.
Güven Turan: Bir Çabanın Yalnızlığı – Ali Özgür Özkarcı Sayfa:70
Güven Turan, aslen kuşaksız bir şairdir, daha doğrusu 60’lı yılları belirleyen hem dilsel hem de toplumsal çatışmadan uzak şiirler yazmıştır. Her ne kadar kuşak içindeki varlığını korusa da, o kuşağın kültürel kodlarına mesafelidir. Güven Turan’ın şiir bağlamındaki kuşaksızlığını, özerk bir dil inşası olarak algılamak gerekir. Bu nedenle onun için atipik bir şair diyebiliriz.
“Hoş’çakal”: Rodos’un Şiirinde Aşk ve Erkeklik Meselesi – Duygu Kankaytsın Sayfa:74
Peki ama Rodos niye Cenk’ten gidememiştir? Niye diğer kadınlarla birlikte kendisini yazmıştır? Rodos kendi aşkından çok fahişenin ve Pamuk Prenses’in yaşadığı aşktan dem vurur. Odasından çıkıp dünyaya gider. Dünyadaki yaşayanlarla kendisini görür ve âşık olduğunu orada anlar.
Hümmet’in Hakikati (Şiir) – Sadık Yaşar Sayfa:76
Henry David Thoreau: Amerikan Aşkıncı Aktivisti ve Sivil İtaatsizlik – E. Lâle Demirtürk Sayfa:77
Thoreau’nun devlet şiddetine yönelttiği cesurca eleştirileri, 1850 yılında çıkarılan Kaçak Köle Yasası’nı takip eden dönemde bile kimileri tarafından haddini aşan fikirler olarak alımlandı. Çünkü Thoreau’ya göre, hiç de adil olmayan yasalar bir kişinin diğerine adaletsizce muamele etmesini gerektiriyorsa, bu durumda herhangi bir kişinin de “yasayı çiğneme” hakkı mevcuttu.
Şiirler – Ursula K. Le Guin Sayfa:89
Alejandra Pizarnik – Tozan Alkan Sayfa:90
Sürgün ve kökensizlik duygularıyla kaleme aldığı şiirlerinde ölüm ve delilik, Pizernak’ın önemli izleklerindendir. Karmaşık ve karanlık bir dünya yaratan şair 17 yıllık şiir serüveni içinde İspanyol şiirinde önemli bir iz bırakan “karamsar” şiirler kaleme aldı.
Şiirler – Alejandra Pizarnik Sayfa:91
Yeni Şiirler Arasında küçük İskender Sayfa:93
Onur ile alçakgönüllülüğü karıştırdıkça sorun çıkmaz; karıştırmaktan kastım miksaj. Edebiyatçı elbette yazdığının arkasında durmalı, eserleriyle övünebilmeli, haklarını savunmalı ama konumunu yukarı çektikçe, omuzlarına apolet, yakasına madalyalar yakıştırdıkça, dilinde emir kipli cümleler çoğaldıkça bir tiksintinin, kötü bir kokunun ortasında bulur kendini. ‘Kimsin sen?’ sorusu bir ünleme dönüşerek yüzüne çarpılır.
Ara Sokak (Şiir) – Altuğ Altıntaş Sayfa:94
Varlık Kitaplığı Sayfa:95
“Mayıs Giremez” / küçük İskender – Anıl Cihan Sayfa:95
Geçtiğimiz aylarda kitapçı raflarında yerini alan Mayıs Giremez ile şair küçük İskender “Hayat yoldur. Yol filmleri, yol şiirleri, yol romanları, yol insanları trafiğinde yasalcılar, düzen adına özgürlüğü engellemek için yollara yasak levhaları yerleştirirler” parolası ile okurunun karşısına çıktı. Ve okurunu da, özgürlük kavramının iktidar ya da herhangi bir denetim mekanizmasının eylemi ya da eylemsizliği ile belirlenemeyecek kadar önemli bir alan olduğunu bilerek davet ediyor yasal olmayan tarafa.
Mavisel Yener ile Söyleşi – Bahri Karaduman Sayfa:97
Pasaklılar serisinin, tarihî belgeleri kaybeden bellek yitimli toplumları bekleyen son konusunda söyleyecek çok sözü var.
Uğur Yetkin ile Söyleşi – Burcu Uluçay Sayfa:100
İktidar yani siyaset ödipal dönemde ötekiyle birlikte devreye girer. Kadının bir zamanlar sohbet ettiği kurmaca yazar Haşim Atlıhan durumunun farkında. Haşim Atlıhan apolitik olmakla eleştiriliyor ve bu eleştiriye, “Benim kavgam ‘politik’ olanlarınkinden biraz farklı… Ben ‘ben’imi kurmak için yazıyorum,” diyerek cevap veriyor.
“Surönü Diyalogları” / Oya Baydar – Zeliha Cenkci Sayfa:102
Surönü Diyalogları’nın güncel gerçekliği, Oya Baydar’ın politik kimliği ve akademik birikimiyle birleşince ortaya ülkede yaşanan savaşın acılı tanıklığını yapan ve bu savaşı bütün yönleriyle sorgulayan bir kitap ortaya çıkmış. Kitap diyaloglardan oluşuyor ve bu diyaloglar sürmekte olan savaşa dair akıllara gelen bütün soruları, bütün argümanları ve cevapları barındırıyor içerisinde.
“Kar ve İnci” / Nihan Kaya – Ebru Ak Sayfa:103
Kar ve İnci romanının arka kapağının ilk satırlarıyla başlamama sebep, “kendisinden başka kimseye benzemiyor” ifadesi. Kar ve İnci, karakterler, özellikle kadın karakterler üzerinden bu ifadeyi irdeliyor. Kendisi olmak için neler feda eder insan, ya da kendisi olamadan ölür gider de farkında olmaz. Kadınlar için daha da zordur kendi olmak. Daha büyük bir mücadele gerektirir.
“Elmas Sıkıntı” / V. B. Bayrıl – İlker İşgören Sayfa:104
V.B Bayrıl’ın Elmas Sıkıntı’da fethedilemez bir sıkıntının yaşamla arasında gitgeller oluşturmasına değiniyor. Bilgeliğin ve sıkıntının aslında ulaşılamaz oluşundan kaynaklı bunaltının Bayrıl’ın kitabıyla ilgili etkilerinden bahsetmek istiyorum.
“Sol Yanım Kömür Karası” / Tülay Ferah Feridun Andaç Sayfa:105
Hep yaşanan, ama hiç böylesi yanları yazılamayan bir öyküyü anlatmaya soyunuyor Tülay Ferah Sol Yanım Kömür Karası romanıyla.
“Epope Tatavla” / Ekin Can Göksoy – Coşkun Türkan Sayfa:106
Bir dönem romanını yazmak, hele oldukça netameli ve suskunluklarla dolu bir konu üzerinde, ciddi bir araştırmayı da gerektiren bir durum. Göksoy’un bunun üstesinden başarıyla geldiğini söylemek mümkün; döneme ilişkin seçtiği sözcüklerde birtakım sıkıntılar olmakla birlikte.
“Feminist Eleştiri Bağlamında XX. Yüzyıl Türk ve Kore Romanında Kadın” / Eunkyung Oh – Fulya Çelik Sayfa:108
Prof. Dr. Eunkyung Oh’un Feminist Eleştiri Bağlamında XX. Yüzyıl Türk ve Kore Romanında Kadın adlı doktora tez çalışması, eleştiri-inceleme türünde bir eser niteliğinde yeniden okurla buluşarak daha geniş bir okuyucu kitlesine ulaşıyor. Ancak, Türkiye’de kendisini henüz bilmeyenler ya da yeterince tanımayanlar olduğu için, eserinden önce Eunkyung Oh’u kısaca tanıtmak gerekiyor.
“Yeniçeri Ağacı” / Jason Goodwin – Hanife Yaşar Sayfa:110
40’dan fazla dile çevrildi, uluslararası çoksatanlar arasına girdi ama hikâyenin geçtiği yerde yani Türkiye’de sesini duyuramadı. Ta ki Temmuz 2016’ya kadar… İngiliz yazar Jason Goodwin’in Yeniçeri Ağacı adlı romanı yepyeni çevirisiyle yeniden raflarda.
Şiir Günlüğü – Gültekin Emre Sayfa:111
Rüyada şiir okunduğunu görmenin ne anlama geldiğini bilmiyordum. “düzenli ve disiplinli yaşamaya” alışılacağına “işaret”miş, öğrendim. Peki, rüyada şiir yazdığını görmek? “Yeni bir aşk macerası yaşa”nacağının “işareti”ymiş. Bitmedi. Peki, rüyada yazılan şiiri başkasına vermek ne anlama geliyormuş rüya yorumunda? “Kötü davranışlarınız yüzünden sevdiğinizin sizi terk edeceğine işaret”miş bu da. Aydınlandım mı? Bilmiyorum. Aslında bunları hiç düşünmemiştim, yalnızca bunları daha önce neden merak etmediğimi düşündüm A’dan Z’ye Cinsel Rüya Sözlüğü’nü okurken (Gün Yayıncılık, Ekim 2002).

HP0-821 HP0-823 HP0-841 HP0-850 HP0-874 HP0-876 HP0-914 HP0-918 HP0-919 HP0-920 HP0-921 HP0-922 HP0-A01 M2050-653 M2050-654 M2060-237 M2070-227 M2070-640 M2070-740 M2080-241 M2080-663 M2090-194 M2090-226 M2090-234 M2090-639 M2110-231 M2140-648 M2140-649 646-222 646-223 646-227 646-228 646-229 646-230 646-276 646-301 646-361 646-362 646-363 646-364 646-365 646-391 646-392 646-393 646-561 646-562 646-563 646-573 646-574 646-578 646-580 70-564 exam 70-565 exam 70-565 exam 70-566 exam 70-567 exam 70-568 exam 70-569 exam 70-571 exam 70-571 exam 70-573 exam 70-573 exam 70-573 exam 70-576 exam 70-576 exam 70-576 exam 70-577 exam 70-579 exam 70-580 exam 70-582 exam 70-583 exam 70-583J exam 642-522 exam 642-523 exam 642-524 exam 642-531 exam 642-532 exam 642-533 exam 642-541 exam 642-542 exam 642-544 exam 642-545 exam 642-551 exam 642-552 exam 642-564 exam 642-565 exam 642-566 exam 642-567 exam 642-577 exam 642-582 exam 642-583 exam 642-584 exam 000-102 000-103 000-104 000-105 000-106 000-107 000-108 000-109 000-111 350-029 350-030 350-040 350-050 350-060 350-080 351-001 351-018 351-050 351-080 352-001 400-051 400-101 412-600 500-005 500-051 500-201 500-254 500-285 600-199 630-005 630-008 640-444 640-460 640-461 640-553 640-554 640-692 640-721 640-722 640-760 640-792 640-801 640-802 MB2-422 MB2-423 MB2-498 MB2-631 MB2-632 MB2-633 MB2-634 MB2-700 MB2-701 MB2-702 MB2-703 MB2-866 MB2-867 MB2-867J MB2-868 MB2-876 MB3-207 MB3-208 MB3-209 MB3-210 MB3-214 MB3-215 MB3-216 MB3-230 MB3-234 MB3-408 MB3-409 MB3-412

Anasayfa   |   Tarihçe   |   Varlık Dergisi   |   Kitaplar   |   İletişim
Copyright © 2006 VARLIK YAYINLARI
İHB Reklam Ajansı