Varlık Yayınevi
     
 
  Blog
   
Anasayfa Tarihçe Varlık Dergisi Kitaplar İletişim Yardım
Kullanıcı Girişi  (Üye Ol - Şifremi Unuttum)
Yaşar Nabi Nayır
Varlık Ne İçin Çıkıyor
Künye
Varlık'ta Bu ay
Varlık Dergisi İçeriği (son 12 yıl)
Abonelik
Yaşar Nabi Nayır Ödülleri
Varlık Dergisi 'eurozine' üyesidir
Dergi Satış Noktalarımız

ARALIK 2016

Çizgiyorum – G. Öykü Doğan Sayfa:2
Modern Türkçe Edebiyatta Rol Modelliğin Evreleri – Ali Özgür Özkarcı Sayfa:4
Kolay değildir, Batı’ya eğitim olarak gönderilmiş aydının, ülkesine gelince bir tür “beğenmezlik abidesi” olması… Öyleyse ne yapmalı, “geniş kitlelere ve halka öğretilmeli”! Bu nedenle, Tanzimat romanı biçimsel açıdan Batı’dan öykündüğü yeni bir tür olması bir yana, aslen bir “görev”in edebiyatı belirlemesi biçiminde doğuyor. Modern Türkçe edebiyatın ilk kanonudur diyebileceğimiz olgu, edebiyatın siyasi bir görev bilinci ile donatılmasıdır.
Murat Belge ile Söyleşi – Ali Özgür Özkarcı Sayfa:9
Vatanı milleti bir kere anlatman lazım. Vatan millet deyince herkesin anlayacağını garantiye alamıyorsun; vatan kelimesini bizim şimdi kullandığımız anlamıyla ilk defa Namık Kemal kullanıyor. Ondan önce vatan neresi diye sorunca adam “Kastamonu” diyordu.
Modern Edebiyatımızda Bir Eksen Olarak Namus – Selçuk Orhan Sayfa:16
Toplum sorunlarının dile getirildiği romanların pek çoğunda tamamıyla şablonlaşmamışsa bile okurla yazar arasında bir çeşit işaret dilinin işlemesini sağlayan klişeler hâlâ yürürlüktedir: Aydın kişilerin topluma karşı yozlaşması, sömürü düzeni, ezilen kesimlerin tutuculuğu, tarafını çıkarına göre belirleyen işbirlikçi kişiler...
Behçet Necatigil’de Etkilenme ve Benzemezlik İşlemi – Mahmut Temizyürek Sayfa:23
Necatigil, neden yazdığının karşılığını yazılarda ya da anket yanıtlarında değil asıl şiirde aramak gerektiğini çok kez söylese de yanıtlamaktan kaçınamadı. Ona göre şiirin dili başka düşüncesi başka gidiyordu çoktandır. Ama romantizmden kalma, şaire ideal benlik tasarlayıp yazanların da karşısındaydı.
Şiirler – Yüksel Pazarkaya Sayfa:29
Morningside Işıkları – Miray Çakıroğlu Sayfa:32
Arts Initiative, Columbia Üniversitesi Miller Tiyatrosu ve Morningside Parkı Dostları’nın ortaklaşa organize ettikleri “Morningside Işıkları” bu yıl beşinci kez düzenlendi. Bu sene de belirli bir kavram çerçevesinde öğrenciler, muhitte yaşayanlar, gönüllüler Miller Tiyatrosu’ndaki atölyede bir araya gelip fenerleri tasarladılar.
Bir Nobel Olayı: Bob Dylan’a Edebiyat Ödülü – Gülce Başer Sayfa:34
Öncelikle görüldüğü gibi Bob Dylan aslında popüler kültürden önce halk müziği ve edebiyatının bir okuması olarak çıktı. Bana göre, edebiyatın da aradığı bir muhalif söylemi kendine özgü ve etkili yollarla üretmeyi başarmıştı. Bugünün yüksek edebiyatı yeni ve diri bir söyleyiş geliştirip kendi okurunda yaratmayı başaramazsa zaten silinip gidecek. Bu yeni bir durum değil aslında…
Nursel Duruel’in Poetikası – Haydar Ergülen Sayfa:38
Duruel’in şiir sanatı, ilk kitabının adından, en çok da ‘geyikler’le başlar. Bir çocuk ağzından anlatılan bu öyküyü, yapısal bir bütünlük gerektiren modern şiir anlayışıyla buluşturan şey, biraz da adındaki üç sözcüğün yan yana gelmesindeki şaşırtıcılıktır. Bir kilim motifi gibi ince ince işlenen bu öykü, gurbetçi ya da Almancı öykülerinin çoğundan farklı olarak küçük dokunuşlarla, sezdirmelerle yol alır.
Nâzım Hikmet’in “Kuvâyi Milliye”si ve Bir Biçimsel Okumanın Açmazları – İbrahim Oluklu Sayfa:42
Yazar, Kuvâyi Milliye’yi bütünlüğü içinde okumaya yüreklenmiyor; biçimsel ele alışında da Nâzım Hikmet’in diğer yapılandırmaları üzerinde durmuyor. Çünkü dursa, görüşlerini dayandırdığı “ironi” kavramının, bu örnekler karşısında yetersiz kaldığını da görecektir.
Dil ve Çölde Parlak Gökyüzü!.. – Hüseyin Atabaş Sayfa:46
Şairler dillerini kullanmayı kuşkusuz iyi bilmeli, ama dile yön ve yol vermek onlardan önce dilbilimcilerin işi olmalı… Benim doğru söyleyip söylememem de önemli değil, ama şunu bilmeliyiz ki, dil sorunu yalnızca sözcük sorunu değildir.
Hafıza, Hakikat ve Hakikatlilik – Halûk Sunat Sayfa:50
Her ideolojinin işlevi, ‘somut’ bireyleri özne haline getirmektir (‘ideoloji bireyleri özneler olarak çağırır ve adlandırır’). Bireyi somut kılan onun ‘öznelliği’dir. Demek ki, ideoloji, somut bireylere, ‘gerçek varoluş koşulları’na (bir anlamda, hakikate) tutunamama halinde ‘hayali/ gerçekdışı’ bir varoluş (kendilik) alanı açmak üzere hayatımıza katılmakta; ‘hayat(ın) adamı’ olmamızı mümkün kılmaktadır.
Medya Notları: Siyasetin Cinsiyeti Sayfa:58
Siyasetin Cinsiyeti – Nilgün Tutal Sayfa:58
Modernleşme insanlararası ilişkilerde fiziki şiddeti, güçlünün yasasını ön plana çıkartan anlayışları geriletmiyor. Uygun ortam bulduklarında, özellikle sağ değerler, sağ politikalar yeşerip çoğaldığında birdenbire hem kadının konumu konusunda, hem erkeğin aile görevleri konusunda, çocukların ebeveynlere boyun eğmesi konusunda çok antidemokratik diyebileceğimiz, insan haklarını hiç dikkate almayan ve şiddeti gerçekten öven, eğitim amaçlı öven birtakım anlayışlarla karşı karşıya kalıyoruz.
Mösyö... – Korkmaz Alemdar Sayfa:64
Madame sözcüğü unutulmaya yüz tutan Fransızcada kadın demektir. Kadın gibi ölmek denince de akla Jeanne d’Arc gelir.
Kitaplarına Girmemiş Altı Şiiriyle Edip Cansever – Mehmet Can Doğan Sayfa:66
Edip Cansever’in “kitaplarına giremeyen şiirler”ini toplayarak 2009’da Öncesi de Kalır (YKY) adıyla yayımlamıştım. Bu tür çalışmaların yeni bulunanlarla genişletildiği işin içindekilerin malûmudur. Araştırmalarım sıra¬sında, Cansever’in dergilerde kalmış “Ömer Edip Cansever” imzalı yeni şiirleriyle karşılaştım. Bunlar, delikanlılık dönemi ürünleri dediğim şiirlerine eklenmesi gereken metinler.
Bahçe (Öykü) – Deniz Özbeyli Sayfa:71
33°55’09.3”N 8°08’50.2”E (Şiir) – Nihat Özdal Sayfa:72
Okurken 21 – Sabit Kemal Bayıldıran Sayfa:74
Anarşizm hiyerarşiyi reddeden, her türlü otoriteye/tahakküme karşı direnen, dikey örgütlenme yerine yatay örgütlenmeyi temel alan bir felsefedir. Stirner, Proudhon, Bakunin, Kropotkin, Godwin, Sorel, Goldman, Rothbard, Wolff gibi düşünürler temelde bu görüşü savunmuş ve onu zenginleştirmişlerdir. Anarşizmin temel belirleyicisi yöneticinin reddidir.
Parçalı Denemeler: III – Feridun Andaç Sayfa:79
Bıraktığınız yer, bazen, yeniden başlama yeriniz olmayabilir. Bir oyalanma, aylaklık hali yeni düşünce uçları yakalamak içindir. Güzünüz nesnelerde, kulağınız seslerde, düşüncelerinizin başka düşünüşlerdedir.
Uğul Uğul... (Öykü) – Okan Alay Sayfa:81
Edebiyat Gündemi: Zamansız ve mekânsız bir gurbetin şairi: Gültekin Emre Sayfa:82
Bugün Ölünecek Gün Değildi (Şiir) – Gültekin Emre Sayfa:82
Gültekin Emre: Zamansız ve Mekânsız Bir Gurbetlik – Ümit Yıldırım Sayfa:84
Gültekin Emre’ye göre şiir, bir okuyuşta sırları dökülen bir aynaya benzememelidir. İkinci Yeni şiirinin anlamsızlıktan yana olmayan ancak anlamın sınırlarını sonuna kadar zorlayan anlayışıyla şiirine yol bulur. Gültekin Emre’nin şiiri, düzyazıya evrildiği zamanlarda farklı mekânların, farklı açılarından anlık görüntüler düşürür belleğimize.
Gültekin Emre ile Söyleşi – Begüm Çalışkan Sayfa:87
Her şair bir başka şairden doğar. Kendini doğurmuş bir şair yoktur.
Doğa Tarihi Müzesi (Şiir)– Soner Demirbaş Sayfa:89
Çakal Carlos: “Pazartesi Sabahı Uyuyup Kalmayın, Duruşmaya Gelin!” – Taner Ay Sayfa:90
“Körfez Savaşı” gösterisinde, yalnızca Şehitler Köprüsü’nü bombalayan Amerikalı pilot yeni “Cliff Barnes” değildi; bu dizi gösteriyi iştahları hiç kesilmeden Amerikalı pilotların gözlüklerinden naklen izleyerek ölesiye tıkınanlar da, birer “Cliff Barnes” fotokopileri olarak toplumsalın sonunun sahnelenmesindeydiler.
Yeni Öyküler Arasında – Nalan Barbarosoğlu Sayfa:92
Bazı öyküler, üstünde çalışıldığında gerçekten çöp kutusuna gitmekten kurtulur; bazılarıysa ölü doğmuşlardır, nefes tüketmemek gerekir. Bir yandan da şunu bilirim: Çöpe giden öykülerim ne kadar fazlaysa bir dosyaya girebilen öykülerimin ışığı o kadar parlak olacaktır. Yazıp atmaktan kaçınmayın bu yüzden.
İntikam (Öykü) – Ayşegül Tabak Sayfa:95
Varlık Kitaplığı Sayfa:97
“Gökyüzü Mavi Siyah” / John Berger – Tolga Aras Sayfa:97
Berger, yaşamla bağlantısını koparmadan ve onu zedelemeden, beri yandan da dilin zarafetle nasıl kullanılabileceğini gösteren dizelerin şairi.
“Gül Rengini” / Mehmet Özkan Şüküran – Hüseyin Peker Sayfa:99
Şüküran; kendinden sıkılan ve bunu sokak ortasında, metropollerin ortasında bağırırcasına dışa vurarak gösterme eğilimlerine taşıran ve hepsinin sonunda sıkıntısını sessiz bir çığlık gibi taşlar üzerine sektiren bir şiire varmış.
Celal Soycan ile Söyleşi – Atalay Saraç Sayfa:100
Eleştiri metni bir yanıyla kaygan bir göstergedir, kendini de eleştiriye açık tutar.
“İncirlik Romanı” / Çetin Yiğenoğlu – Yaşar Öztürk Sayfa:104
Tarihin her döneminde Çukurova’da üsler kurulduğunu anlatan Yiğenoğlu soruyor: “İncirlik nedir; üs mü, tesis mi?”
“En Eski Yüz” / Pelin Buzluk – Yaprak Damla Yıldırım Sayfa:106
Pelin Buzluk, ilk iki kitabında yakaladığı başarıyı devam ettiriyor. Çağdaş öykücülüğün ve kadın yazınının oldukça nitelikli bir örneği olan En Eski Yüz, kitapçılarda okurlarını beklemekte.
“Külde Kor İzleri” / İsmail Mert Başat – Sina Akyol Sayfa:107
İsmail Mert Başat’ı esas alacak olursak, salt duygunun şiirin safrası olduğuna, eminim ki sonuna kadar katılacaktır kendisi de.
“Freud Düşüncesinin Büyüklüğü ve Sınırları” / Erich Fromm – Nevin Sönmez Sayfa:108
Erich Fromm, bilimi mabede çevirerek, istila ve işgal edenlerin kapıdan içeri sokmak istemedikleri Freud’u ve onun kurucusu olduğu psikanalizi halkla buluşturdu.
“20 Ölümsüz Şarkı Ve’s-Samt” / Cem Yavuz – Cenk Palaz Sayfa:109
“Flaneur” kavramı Cem Yavuz şiiri için de elbette önemli; ancak 20 Ölümsüz Şarkı Ve’s-Samt’taki şiirler, on birinci yüzyılda Oksitanya’dan (bugünkü Güney Avrupa) başlayarak halkaları yeryüzünün dört bir yanına doğru genişleyen başka bir soykütüğüne daha bağlanıyor.
“Küllerin Şehveti” / Şeyma Koç – Cihan Oğuz Sayfa:110
Şeyma Koç, iddialı bir görsel yönetmenin, omuzuna aldığı klasik kamerasıyla, bireylerden yola çıkarak büsbütün bir hayatı resmetmesi gibi titiz ve zorlu bir serüven peşinde.
Şiir Günlüğü – Gültekin Emre Sayfa:111
Adonis, “şiir ile resim arasındaki farkın kullanılan malzemeden geldiğini, resmin de bir tür şiir olduğunu, yaratımda değişik formların kullanılmasının her sanatçıya göre değiştiğini düşünüyor.”

HP0-821 HP0-823 HP0-841 HP0-850 HP0-874 HP0-876 HP0-914 HP0-918 HP0-919 HP0-920 HP0-921 HP0-922 HP0-A01 M2050-653 M2050-654 M2060-237 M2070-227 M2070-640 M2070-740 M2080-241 M2080-663 M2090-194 M2090-226 M2090-234 M2090-639 M2110-231 M2140-648 M2140-649 646-222 646-223 646-227 646-228 646-229 646-230 646-276 646-301 646-361 646-362 646-363 646-364 646-365 646-391 646-392 646-393 646-561 646-562 646-563 646-573 646-574 646-578 646-580 70-564 exam 70-565 exam 70-565 exam 70-566 exam 70-567 exam 70-568 exam 70-569 exam 70-571 exam 70-571 exam 70-573 exam 70-573 exam 70-573 exam 70-576 exam 70-576 exam 70-576 exam 70-577 exam 70-579 exam 70-580 exam 70-582 exam 70-583 exam 70-583J exam 642-522 exam 642-523 exam 642-524 exam 642-531 exam 642-532 exam 642-533 exam 642-541 exam 642-542 exam 642-544 exam 642-545 exam 642-551 exam 642-552 exam 642-564 exam 642-565 exam 642-566 exam 642-567 exam 642-577 exam 642-582 exam 642-583 exam 642-584 exam 000-102 000-103 000-104 000-105 000-106 000-107 000-108 000-109 000-111 350-029 350-030 350-040 350-050 350-060 350-080 351-001 351-018 351-050 351-080 352-001 400-051 400-101 412-600 500-005 500-051 500-201 500-254 500-285 600-199 630-005 630-008 640-444 640-460 640-461 640-553 640-554 640-692 640-721 640-722 640-760 640-792 640-801 640-802 MB2-422 MB2-423 MB2-498 MB2-631 MB2-632 MB2-633 MB2-634 MB2-700 MB2-701 MB2-702 MB2-703 MB2-866 MB2-867 MB2-867J MB2-868 MB2-876 MB3-207 MB3-208 MB3-209 MB3-210 MB3-214 MB3-215 MB3-216 MB3-230 MB3-234 MB3-408 MB3-409 MB3-412

Anasayfa   |   Tarihçe   |   Varlık Dergisi   |   Kitaplar   |   İletişim
Copyright © 2006 VARLIK YAYINLARI